Wednesday, May 20, 2009

Kewangan islam..

Pada 23 jamadil awal 1430 penulis telah menjadi ajk kepada SUKUK CRUCIAL ISSUES. Program ini anjuran Syed Iskandar Syed Jaafar Corporate Advisory & Training. Walaupun banyak juga yang tidak difahami namun sedikit sebanyak dapat memberi pengajaran dan memenuhi masa terluang penulis dengan perkara yang berkaitan dunia islam kini..


Dr Syed Iskandar Syed Jaafar Al-Mahdzar



Dalam program ini penganjur mededahkan beberapa manipulasi pihak-pihak atasan yang salah menggunakan ilmu unutuk mengaut keuntungn dunia semata -mata. Dalam majalah MALAYSIAN BUSINESS keluaran mei 2009 muka surat 35 ada menyatakan 85% produk keewangan islam hari ini tidak menepati prinsip-prinsip syariah. Mangsa keadaan daripada situasi ini adalah majoritinya adalah umat islam yang meletakkan kepercayaan kepada panel syariah yang dilantik dan ditempatkan dalam bank-bank. Sistem islam yang sepatutnya dibangunkan dengan depanuhi nilai-nilai prinsip islam, hikmah dalam sistem islam ini mampu mengelakkan eksploitasi pihak bank terhadap peminjam. Namun manusia yang mempunyai ilmu tapi tidak menggunakan dengan cara yang betul bagi memartabatkan sisitem islam sebagai penyelesaiain yang terbaik dalam segala sistem dunia yang ada pada hari ini ataupun yang akan datang, telah mempalitkan imej buruk kepada intitusi kewangan islam. Usaha yang dilakukan oleh Dr. Syed Iskandar Syed Jaafar Al Mahdzar selama ini kurang disenangi beberapa panel penasihat syariah(Syariah Advisor). Sistem perbankkan islam di Malaysia yang belum mendapat pengiktirafan oleh jabatan muamalat islam dunia menimbulkan seribu satu persoalan. ???????



Prof. Dr. Mahmood Sanusi – INCEIF Bank Negara University. Sedikit berkenaan beliau. Pernah membentangkan kertas kerja keewangan islam di HARVARD dijemput oleh Cambriged University untuk pembentagan kertas kerja berkaitan keewanagan islam. merupakan Proffesor in Islamic Banking & Finance, Takaful& Gold Dinar di Inceif University Bank Negara. Dalam seminar ini beliau menerangkan perihal dinar emas. Dinar emas merupakan suatu formula penyelesaian terhadap inflasi kewangan dunia. Inilah hikmah islam meletakkan emas sebagai “medium of exchange” bahan pertukaran barangan (butter) dalam sistem kehidupan manusia. Manusia sejak azali mempunyai fitrah akan suka kepada emas. Sifat emas yang cantik, tahan lama dan ingin dimiliki oleh semua orang menjadikannya cukup bernilai. Antara peranan duit utama adalah yang pertama sebagai bahan pertukaran barangan oleh semestinya bahan itu bernilai kedua mempunyai nilai komoditi, ketiganya bahan yang mampu menyimpan kekayaan dan keempat …??????...lupa pulak…. Walaubagaimanapun itu adalah penyelesaiannya.

Wang kertas yang digunakan pada hari ini bernilai hanya kerana pihak yang berkuasa dalam ekonomi dunia hari ini (amerika) memberi nilai padanya. Kertas pada asalnya putih setelah itu diwarnakan dan diberi nombor padanya tiba-tiba menjadi kertas yang mampu membeli sebuah kereta, jam tangan, rumah dan lain-lain. Wang kertas yang mempunyai beberapa kelemahan antaranya terdedah kepada manipulasi , penindasan, tidak tahan lama dan tidak mampu untuk menyimpan nilai kekeyaan. Bagi menambahkan kefahman baca Contoh situasi yang saya berikan:-

1. Seorang taukeh yang mampu mencetakan wang kertas. Seorang pekerja yang berkerja dengan taukeh tersebut. Katakan 1 unit wang kertas = 1 unit kerja. Jika taukeh meminta pekerja untuk membuat 6 unit kerja maka akan dibayar 6 unit wang kertas. Jika kerja yang dilakukan seperti basuh kereta, cat rumah, berkebun dan sebagainya. Pekerja yang dibayar dengan wang kertas tadi bolehlah membeli beras dan lain-lain keperluan hidup. Persoalannya apakah kerja yang dilakukan taukeh tersebut? Tidak ada apa2 kerja yang bermakna yang menyumbang kepada kehidupan sosial manusia. Kerja taukeh cukup mudah cetak wang kertas sahaja tapi pekerja terpaksa susah payah. Andai emas jadi bahan pertukaran susah untuk kita melihat seorang pun goyang kaki kerana emas tidak boleh dicetak. Mungkin taukeh akan berfikir dengan lebih panjang untuk menghambakan pekerja sebab taukeh terpaksa bekerja jika mahukan pekerjanya terus bekerja…Inilah sistem kapitalis yang kaya akan terus kaya yang miskin akan terus miskin.

2. Orang yang memiliki RM10 juta ketika tahun 2000 tidak sama nilainya dengan orang yang memiliki RM10 juta pada tahun 2020. Wang kertas bukanlah bahan yang boleh menyimpan nilai kekayaan. Nasihat saya amalkan hobi kumpul emas.. jangan nak kumpul setem sahaja.. boleh gunakan masa tak ada duit nanti. Kalau Setem nak guna masa bila? Aku pun tak tahu..


Lihatlah dunia aku menerima sijil penyertaan bagi sukuk seminar….daripada Prof. Dr. Mahmood Sanusi. Rasa bangga pun ada.


Hebat-hebat belaka mereka ini yang menjadi paserta dalam program ini. Yang paling handsome sekali berjaket hitam berbaju merah dan tersenyum manis. Yang paling baik dan soleha cari sendirilah ..


Makan malam kami bersama juga composer lagenda P.Ramlee. Kasim Masdor. Terlibat dengan beberapa filem P. Ramlee seperti ibu metuaku, lagu bila larut malam, 3 abdul. Perkongsian perbincangan dengan composer lagenda ini antaranya adalah berkenaan dengan melodi irama muzik tanah air hari ini yang semakin hilang identitinya. Pengaruh muzik barat yang banyak mencemarkan atau merubah identiti muzik melayu yang mempunyai nilai melodinya tersendiri walaupun tak diiktiraf didunia tetapi merupakan khazanah ilmu yang mencerminkan identiti muzik melayu. Soalan yang dilemparkan kepada kami jika ditanya” apakah Melodi melayu hari ini?” Soalan ini sukar untuk dijawab. Lagu-lagu lama yang mempunyai melodi kemelayuanya tersendiri sarat dengan masej yang berguna kepada masyarakat. Lagu yang baik adalah Mudah dibaca dan sedap didengar tambah En. Kasim Masdor lagi..
Banyak lauk terutama sekali makanan laut. Kali pertama masuk hotel 5 bintang. Agak kagum jugalah..


Ihsan handsome juga waktu ini..


Gambar kenangan berlatar belakangkan Eastern & Oriental Hotel di bina pada 1885.

Kesimpulannya yang boleh diambil adalah pilih dan bejuanglah untuk mambangunkan sistem islam dimana anda berada..!!! Nasihat Prof juga “kepada kaum hawa minta dinar emas masa mas kahwin nanti kepada pasangan anda kerana itu sistem islam sama ada suka atau tidak sistem islam bukan satu pilihan tapi kemestian yang perlu diambil”....................aduh parahlah aku lepas ni mana emas aku nak amik tapi takpe insyallah allah mudahka jalan bagi mereka yang ingin medirikan masjid….
Gua couw dulu ok..
Wasalam…..

4 comments:

  1. salam,

    semua hensem dan lawa2 belaka. haha. bestnye~

    ReplyDelete
  2. terima kasih... kapada semua

    ReplyDelete
  3. salam. bro, jangan lupa jadikan Dinar Emas sebagai hantaran nanti.. hehehe... Hantaran apa ye??

    ReplyDelete
  4. Insyallah...ikut pihak perempuan nak buat mcm mana? Nak emas ke nak duit kertas..

    ReplyDelete