Tuesday, June 12, 2012

Jangan sombong ! Maka rawatilah sombong itu...


Assalamualaikum....

          Subahanallah, Alhamdulillah wala illah ha illah Allahu akbar.  Segala puji hanya pada Allah swt.  Selawat dan salam buat kekasih Allah dan Rasul junjungan Nabi Muhammad saw. Yang dihormati dan ditaati alim ulama pewaris nabi yang telah memberikan mutiara-mutiara ilmu kepada mereka yg layak. 

                Tarikh           :  8 Jun 2012
               Kuliah Magrib : Kuliah Tafsir - Surah Al kahfi : 54-55
               Tempat          : Suaru As-Syakirin Bandar Mahkota Cheras
               Pengajar       : Ustaz Fakhurazi

                Alhamdulillah saya masih diberikan kesempatan untuk membuat sedikit perkongsian daripada apa yang telah saya dengar, sempat catat dan sempat untuk difahami. Sememangnya dalam ceramah ustaz terlalu banyak perkara yang disentuh namun apa yang paling diingati adalah perhal dengan SOMBONG.!!!

Sombongnya Kafir Quraish

             Ulasan yang darpat saya buat berdasarkan cerita Ustaz,  dakwah baginda ini bukan sahaja menceritakan nikmat-nikmat yg akan diterima oleh orang beriman malah setelah itu mengencam dengan ancaman-ancaman kerpada mereka yang tidak beriman. Setelah mendengar ancaman yang dinyatkan baginda kafir quraish ini menempelak dan mencabar Nabi Muhammad agar menurunkan segera azab yang  dikatakan..... setelah mana kafir quraish ini gagal untuk mematahkan hujah-hujah yang dibawa Nabi.

Sebab apa mereka ini memcabar ?????
Sebabnya sifat SOMBONG yang ada pada mereka....
SOMBONG inilah punya mengapa Iblis dihalau keluar dari syurga, SOMBONG inilah iblis  enggan sujud pada Adam, SOMBONG inilah mendapat  kemurkaan dari ALLAH. Walaupun iblis tahu yg memrintahkan itu adalah tuhannya sendiri.

Begitulah jga  kafir qurasih ketika itu bukan tidak tahu nabi ini tidak pernah berbohong. Hanya berbenar semata-mata,tapi kerana sombong apa yg benar jadi dusta yang baik jadi jahat.

Sombong ini adalah peringkat nafsu amarah, ada sedikit sahaja sifat sombong maka tiada peluang utk masuk syurga.

Kategori Sombong 

           Sombong Bodoh,  contohnya seorang bacaan al-qurannya tidak begitu tepat makhraj hurufnya apabila diajak untuk bertadabur bersama dia akan menjawab " Ingat kau tu baca betul sangat ke, kau serupa sahaja dengan aku je. Jangan ingat kau ni baik sangat ok, kau pun ada buat salah jga ". Maksudnya dia ni dah lah tak pandai lepas tu sombong pulak tu.

       Sombong Alim,  contohnya seorang bacaan al-qurannya tidak begitu tepat makhraj hurufnya dan merangkak-rangkak bacaaanya apabila diajak untuk bertadabur bersama dia akan menjawab " Aku ini merangkak-rangkak baca pun takpe aku akan dapat banyak pahala sebab aku baca berulang-ulang, kan satu huruf itu 10 pahala maka jika aku baca dengan berulang-ulang pun pastinya aku akan dapat banyak pahala ". Maksudnya dia ni ada ilmu tapi sayangnya menggunakkan ilmu tersebut untuk menutup kelemahannya.

      Sombong maksiat,  Maksudnya - kita ini kadang-kadang sedar kita ini sedang melakukan maksiat sedangkan kita tahu dengan melakukan maksiat itu akan mendapat  dosa dan mengundang kemurkaan dari Allah swt. Tapi kita enggan untuk beristifar dan bertaubat kepada-Nya. Pengajaraan, Dahlah buat dosa tahu pulak tu dosa yang dibuatnya itu tapi tak nak bertaubat dan merintih serta merayu-rayu kepada Allah agar diampun dosanya. Sesungguhnya Allah amat menyukai dan merindui akan hamba-hambanya yg menangis takut akan dosa yang telah dilakuan.

      Sombong taat,  Maksudnya mereka yang kuat ibadat nampak alim tapi sombong orangnya.  Contoh situasi- Pak Cik A yang telah berumur, rajin pergi masjid dan banyak pula mengamalkan sunnah Rasulluah saw, menegur seorang Pak Ciik B yang telah berumur juga tapi tak rajin pergi masjid dan tak banyak pula mengamalkan sunnah Rasulullah. Dengan berkata " eh, engkau ni umur dah lanjut tapi malas nak masjid. Kubur dan kata mari umah dah kata pergi tak sedar-sedar lagi.Tegok aku ni apa ustaz tu ngajar senang je aku nak ikut. Tegok aku ni pakai jubah dah kau pulak bila nak berubah???" .Pengajarannya walaupun dari fekahnya  Pak Cik A lebih baik dari Pak Cik B tapi sifatnya yang menggangap dirinya mulia itu boleh menyebabkan dirnya boleh terhumban ke dalam api neraka. Ingatlah dakwah itu memang wajib dan kesan kesedaran itu kadang2 kita menjadi orang yang taat dan dianggap mulia orang sekeliling, tapi harus diingati sifat MULIA itu hanya layak kepada ALLAH swt. Dengan keiizinan dan kehendak Allah jualah menyebabkan kita jadi taat @ alim sebab itu kita harus memulangkan kembali perasaan mulia itu kepada ALLAH kerana dia sahaja yang layak akan sifat itu.

Kesimpulannya Berselawatlah... 

            Setiap daripada kita tidak akan terlepas dengan  sifat sombong ini tidak kira samaada dia itu bodoh ke alim ke maksiat ke atau taat. Oleh itu, halusi sifat sombong yang ada dalam diri kita. Kesukaran ibu bapa mendidik anak-anak hari ini kerana anak-anak mereka memliki sifat sombong. Kata Ustaz ini maka caranya merawatnya adalah dengan perbanyakkan selawat ke atas Nabi Muhammad saw sabit daripada Baginda  ini membawa ke kerahmatan ke seluruh alam dan sifat telinga kita ini yang sentiasa terbuka tdiak tertutup. Maka mudahlah gelombang selawat itu untuk masuk ke ruang telinga dan mudah-mudahan akan lembutlah hati kita ini dan suci daripada sifat sombong.

wasalam...

No comments:

Post a Comment