Assalamualaikum....
Pertama dan selamanya marilah kita merafatkan seinfiniti kesyukran ke hadrat ilahi kerana nikmat iman dan islam yang tak terkira. Selawat dan salam buat rasul junjungan besar Nabi Muhammad saw dan para sahabat yang telah berkorban harta benda, nyawa, keringat, tanam tanaman, anak serta isteri demi menegakkan dan menyebar luaskan islam. Setinggi-tinggi penghormatan dan penghargaan buat para alim ulama pewaris nabi yang menaburkan mutiara-mutiara ilmu untuk dijadikan iktibar dan panduan mengemudi di dunia fana dan penuh dengan kefasadan pada hari ini. Moga kita terselamat dar zaman fitnah ini.
14/3/2010-masuklah hari ramadhan yang ke-4, subuh itu aku bersama abang Hidayat bergegas ke masjid Sungai Gelugor untuk berjemaah di sana.Alhamdulillah niat di pasang untuk mendengar Kuliah Subuh tercapai. Tajuk yang diberikan oleh Ustaz pada pagi itu sangat menepati situasi dan masanya iaitu membincangkan tafsir surah al-baqarah ayat 183.
Perintah Qatie Kewajipan Berpuasa
Allah Ta'ala berfirman :
"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kama agar kamu bertaqwa. (Yaitu)dalam beberapa hari yang teutentu. Maka barangsiapa di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka) maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak beupuasa) membayar fidyah, (yaitu) memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan,maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu,jika kamu mengetahui "(Al-Baqarah: 183-184)
Daripada Ibn Abbas apabila ayat al-quran bermula dengan " ya ai yu ha lazi.." wahai orang-orang beriman, maka selepas itu akan datangnya suruhan yang hanya mampu dipikul oleh orang-orang yang memiliki keimanan. Ataupun larangan yang hanya mampu dipikul oleh orang yang memiliki sifat-sifat keimanan. Oleh itu, menjadi suatu kayu pengukur bagi aku untuk menilai adakah aku ini akan tergolong dalam golongan orang beriman ataupun tidak. Puasa sepatutnya tidak menjadi keberatan bagi aku untuk melakukannya. Ramadhan yang menandatang seumpama menanti kekasihnya pulang kembali. Merasai keseronokan ketika berbuka puasa dan kebahagian apabila bertemu dengan tuhan-Nya ketika beribadat.
Pengertian Puasa
Perkataan "siom (rujuk bahasa arab)" yang bermaksud puasa dalam bahasa melayu. Maksud dari sudut syarak adalah menahan diri daripada makan, minum dan segala perkara yang membatalkannya bermula dari sebelum terbit matarahari sehingga terbenamnya matahari. Namun apa yang menarik dibincangkan ialah dari sudut bahasa arab itu sendiri dapat memberi pengertian yang lebih tepat. Dikatakan individu yang menahan diri daripada berkata-kata juga dikatakan sedang " siom'. Angin yang berhenti daripada tabiatnya yang meniup dan bergerak itu juga dikatakan angin itu sedang "siom".
Maka dapat difahami dari sini ialah "siom" itu adalah menahan diri daripada perkara kebiasaan. Sudah pasti makan pada waktu tengahari adalah tabiat kebiasaan bagi manusia. Tapi pada bulan puasa ianya tidak makan pada waktu tengahari adalah luar biasa dan sukar dilakukan. Bagi seorang suami yang boleh mendatangi isterinya yang halal pada siang hari menjadi haram dan dendanya atau fidyah yang ditetapkan kepada mereka yang melanggar larangan ini amat berat. Kifarat puasa terdiri dari 3 bentuk sebagaimana didalam hadith Bukhari (al-Fath al-Bahri 1936):-
a. memerdekakan hamba yang sihat dan sempurna sifatnyab. Jika tidak mampu, puasa 2 bulan berturut-turut. Jika tidak mampu, beri makan kepada 60 orang miskin
Begitulah susahnya yang dikatakan "siom" yang menjadikan suatu kebiasaan menjadi luar biasa dan sebab itu dikata puasa ini akan ringan bagi mereka yang beriman. Menjadikan dosa ringan yang selalu dibuat bukan menjadi tabiatnya lagi malah diganti dengan tabiat yang mengundang redha dan pahala daripada Allah awt. Jesteru itu, ganjanran orang yang berpuasa dengan sebenar-benar puasa hanya Allah swt sahaja yang layak menilainya.
Ibadat puasa amat berbeza dangan ibadat yang lain kerana yang pertama hanya Allah swt sahaja yang memberi ganjaran pahalanya. Keduanya ialah kerana puasa adalah ibadat yang singkat masanya. Apakah yang dikatakan "singkat masanya"?. Dimaksudkan singkat masanya ini ialah tiada ruang waktu untuk manusia itu dari lalai daripada perkara yang membatalkan puasa itu. Berbeza dengan ibadat lain seperti solat fardu Zohor masuk waktu katakan pukul 1.30 pm dan ruang waktu yang boleh solat sehingga sebelum asar 4.30 pm. Waktu kita menunaikan solat zohor pula hanya 10-15 minit sahaja. Jika kita terbatal kita masih lagi mempunyai ruang masa untuk solat kembali dalam ruang masa tersebut. Tetapi jika ibadat puasa kita terbatal pada jam 10 pagi maka kita perlu mengantikannya pada seluruh waktunya(sebelum terbit matarahari sehingga terbenamnya matahar) pada hari yang lain.
Kemuncak Puasa
Diceritakan dari sebuah hadith saw. Baginda saw menyebut "amin" sebanyak 3x ketika menaiki mimbar, lalu para sahabat kehairanan dan bertanya kepada Baginda saw. yang berbunyi lebih kurang " Apakah yang engkau aminkan ya Rasulullah saw?" Lalu Baginda menjawab. " Telah datang kepadaku malaikat Jibril as dengan mambawa 3 perkhabaran iaitu yang pertama :-
- Amatlah rugi dan serugi-ruginya mereka yang tidak menyambut selawat ke atasmu. Aku berkata amin.
- Celakalah mereka yang tidak berlaku ihsan kepada kedua orang tuanya atau salah seorang daripadanya ketika mereka masih hidup di didunia. Aku berkata amin. Akhir sekali
- Celakalah mereka yang tidak berusaha mendapat keampunan dan beroleh keampunan di dalam bulan Ramadhan. Aku kata amin.
Kemuncak nikmat puasa yang sepatutnya diperolehi oleh orang-orang yang beriman adalah ditinngikan darjat oleh Allah swt dan meningkatnya ketaqwaan dalam dirinya. Methodologi puasa yang menggunakan kelaparan sebagai kaedah mengawal nafsu shawat dan dan nafsu perut bagi meningkatkan keimanan manusia sepatutnya berjaya bagi mereka yang bersungugh-sungguh untuk mencapai darjat ketaqwaan. Namun, pada hari ini amalan puasa menjadi sebab pula untuk merasai kekenyangan yang luar biasa daripada kebiasaan, natijahnya mereka hanya merasa lapar dan dahaga sahaja dan tidak merasai nikmat keseronokkan bertemu dengan tuhannya di dalam bulan Ramadhan.
Kesimpulan
- Jadikanlah bertambahnya bilangan ramadhan yang kita lalui maka bertambahnya pemahaman pengertian kita terhadap ramadhan al-mubarak.
- Jadikanlah amalan luar biasa didalam bulan ramadhan sebagai suatu tabiat kita mencapai martabat taqwa yang menjadi sebab redha Allah kita di dunia dan di akhirat.
No comments:
Post a Comment