Monday, December 14, 2009

Selamatkan Bumi

Cophengen, Denmark

Rasanya macam terpanggil untuk sedikit berbincang mengenai isu pemanasan Global yang sekarang ini tengah dibincangkan di Cophengen, Denmark oleh wakil-wakil Negara seluruh dunia. Perang mulut diantara Negara membangun, miskin dan juga Negara maju siapa yang sepatutnya bertanggungjawab penuh ke atas permasalahan alam ini? Isu pokok menjadi perbalahan adalah kenapa perlu maslah ini perlu ditanggung bersama oleh Negara miskin sedangkan Negara maju adalah faktor utama ke atas pemanasan global ini. Sedangkan Negara miskin dan membangun juga turut menangung kesan daripada pemanasan global ini.
Sebelum berbincang dengan lebih panjang mari kita membaca sedikit penerangan berkaitan dengan iklim daripada Prof Dr. Azizan ketua unit kajian cuaca dan samudera UM.

IKLIM

Dari sudut pandangan sains bahawa iklim dunia pasti akan berubah yang dipanggil sebagai kitaran iklim bukan hanya terikat dalam ruang lingkup masa empat musim sahaja yang diketahui di barat dan Negara matahri terbit. Di garisan katulistiwa pula berfahaman tentang musim hujan dan kemarau. Tetapi menjangkau kepada kitaran memakan masa 50-100 tahun. Dalam kajian semasa menunjukkan bahawa pusingan atau kitaran iklim ini semakin cepat putarannya. Melalui cerapan yang dibuat menyatakan bahawa bumi ni semakin panas. Kepanasan ini terjadi diatas dua kebarangkalian iaitu pertama feomena alam atau yang kedua kerana kepesatan aktiviti industri.

Walauapan pun pandangan sains dan juga bukan sains , persidangan dunia di Conhengen menyaksikan bahawa apapun keputusan berpihak kepada Negara maju apa taknya kesan pemasan global Negara membangun ataupun maju tetap mendapat kesannya. Malah kalau keputusan menyatakan agar teknologi hijau digunakan sudah pastinya Negara maju juga mempunyai teknologinya dan Negara miskin akan berhutang dengan negra maju untuk mendapatkan teknologi tersebut. Hanya satu penyelesaian yang dilihat agar semua pihak berpuas hati adalah begara maju harus mendermakan kepakaran dan teknologi hijau kepada Negara miskin dan membangun agar masalah pemanasan global dapat diminimumkan kesannya dan Negara miskin rasa terbela dan dapat berkerjsama dengan Negara maju dalam masalah global ini.
The End….

No comments:

Post a Comment