Monday, September 10, 2012

Master oh Master..

Assalamualaikum...

Subhanallah, alhamdulillah allahuakbar. Segala puji bagi Allah selawat dan salam buat Rasul junjungan Nabi Muhammad saw.

Sekian lama rasanya tidak aku menulis sesuatu berkaitan dengan diri sendiri untuk blog sendiri. Menulis perhal diri sendiri seperti menulis peristiwa ke dalam diari peribadi. Melihat kembali sejarah yang telah dilakukan dan membuat peniliaian terhadap diri ini.

Adakah aku telah menjadi lebih baik dari sebelum ini?????

Akhir-akhir ini banyak perkara yang tidak ada kepastian untuk aku berpegang. Cuma yang ada tindakan diatas sebuah kebarangkalian yang mempunyai kebarangkalian kepastuian yang tinggi bagi aku untuk terus ' survival ' bagi memenuhi tuntutan duniawi.

Alhamdulillah, rezekiku kali ini menjadi seoarang pembantu penyelidik atau umumnya dipanggil 'RA' dan insyallah mungkin akan diteruskan ke peringkat master. Walaupun aku tidak mempunyai keyakinan yang tinggi dapat melanjutkan pengajian ke peringkat master atas faktor 'pointer'. Namun jika itu kehendak-Nya pasti akan terjadi,

Apa yang aku perlu buat?? adalah usaha dan tawakal.

Beberapa orang senior telah menasihati .. nak buat master ini kena ada minat, minat, minat dan minat.

Kenapa minat????? menjadi karateria utama??


ehm..~!@#$%^&* otak mula berfikir. Aku menemui beberapa jawapan setelah hampir 2 bulan menjalani kehidupan sebagai seorang penyelidik.

  1. Minat akan mematikan sifat bosan dan dengan membaca ratusan journal.
  2. Minat menjadikan kita suka apa yang kita lakukan dengan itu akan kuranglah tekanan kerja.
  3. Masalah utama sebagai 'master student ' adalah semangat belajar!!!!!. Minatlah yang memainkan peranan supaya semangat belajar terus kuat dan bertahan lama.
Halangan-halangan yang lain adalah ;-
  1. Duit tak cukup.
  2. Persekitaran pasif.
  3. kekurangan kelengkapan-kelengkapan alat bantu penyelidikan cth Lab eqipment, Laptop, printer, sumber maklumat dan masalah hubungan dengan pihak atasan

Antara yang penting sebagi penyelidik adalah mempunyai kekuatan mental yang sangat kuat dan tidak mudah putus asa. Namun sebagi manusia ' down ' itu pasti akan datang dan tidak boleh dielakkan dan diharap itu tidak akan kekal lama.

Harapan aku, agar akar minat itu semakin kuat mencengkam dijiwa dan bakat penyelidik terus subur membesar. Insyallah aku akan memahami dan mencintai ilmu MicroElectroMechanical System ini..



No comments:

Post a Comment