Wednesday, July 14, 2010

13/7/2010- Kuliah Dato Ustaz Shammsuri..

Assalamualaikum w.t.u



Syukur alhamdulillah segala puji dan syukurku panjatkan ke hadrat ilahi kerana masih lagi memberi nikmat iman dan islam serta keinginan untuk menghadiri majlis ilmu. Selamat dan salam buat rasul junjungan Nabi Muhammad saw serta ahli keluarga baginda, para sahabat dan pejuang islam dari masa ke semasa. Setinggi penghormatan dan sanjungan kepada para alim ulama yang menaburkan mutiara-mutiara ilmu untuk dikutip oleh orang-orang yang bijaksana.

Bab yang menyatakan tentang kelebihan ilmu yang ada di dada.




Dalam perkara ini yang perkara penting ialah mengamalkan ilm yang ada. Persoalan mencari ilmu adlah persoalan lain dan mengamalkan ilmu adalah persoalan lain. Walau apapun tetap untuk kita mempelajari ilmu. Ilmu yang paling utama untuk dipelajari ialah ilmu islam kerana ianya memandu manusia ke arah mengenal tuhan dan erti kebenaran yang sebenar. Sebaik-baik ilmu pula ialah ilmu yang membawa kepada manfaat dunia dan akhirat. Dalam kuliah ini juga diceritakan tentang seoarang sahabat yang takut tidak dapat mengamalkan ilmu yang beliau dapat daripada Rasulullah saw kerana sudah banyak hadith dan lamanya tempoh beliau mengikuti nabi Muhammad saw. Lalu beliau berjumpa dengan nabi dan menyatakan masalahnya dan bertambah takut beliau apabila ilmu yang beliau dapat akan lupa dek masa yang berlalu. Meminta beliau daripada Nabi satu nasihat yang ringkas tapi padat akan isinya. Nabi menasihati beliau agar sentiasalah takut kepada ALLAH.

Pengetahuan Ilmu kita terhadap islam juga seharusnya meningkat seiring dengan usia kita. Solat witir 3 rakaat dengan satu atau dua salam juga menjadi perbincagan dan huraian dalam kuliah ini. Baru saya faham sebenarnya terdapat juga hadith yang menceritakan tentang solat witir 3 rakaat dengan satu salam tanpa tahiyyat awal kerana akan menyerupai solat fardu magrib. Dan ada juga hadith yang menyatakan solat witir 3 rakaat dengan dua salam. Pengetahuan seperti inilah yang kita perlukan untuk mengelakkan kita terjebak berbincang dengan perkarra furu dan memastikan ibadat kita ini selari dengan ilmu yang kita ada bukan hanya menjadi ahli ibadat ikut-ikutan.

Ciri-ciri orang beriman dan munafik..

Antara ciri-ciri orang yang beriman itu adalah merasai lazatnya ia dengan majilis ilmu. "The full concentration" akn diberikan oleh beliau dlam majilis ilmu. Tidak terasa rimas dan gundah gelana beliau ketika duduk dalam majilis ilmu ini yang dihadiri oleh para malaikat. Di ceritakan malaikat akan naik berjumpa dengan ALLAH swt menceritakan perihal yang terjadi dalam majilis ilmu ini. Dinyatakan bahawa mereka (ahli majilis ilmu) menginginkan syurgamu ya Allah, berkata ALLAH mereka menginginkan syurgaku walaupun mereka tidak melihatnya? Berkata malaikat lagi bahawa mereka meminta agar dijauhi daripada api nerakamu. berkata Allah mereka takut akan azab api neraka sedangkan mereka tidak melihatnya? Ya Allah ada seorang hamba-Mu yang tidak ada niat pun untuk menghadiri majilis ilmu ini secara kebetulan sahaja dia lalu dan melihat ramainya orang di majilis ilmu ini lalu duduk beliau di belakang atau pepenjuru kawasan majilis ilmu ini dan dia ni ya Allah orang yang buruk perangainya dan selalu melakukan dosa jadi bagaimanakah keadaan dia? Berkata Allah baginya adalah keampunan aku.

Dua perkara yang tiada dalam peribadi orang munafik, elok perangai dan faham agama. Erti pada faham agama itu ialah mengambil berat beliau atas setiap perbuatannya daripada pandangan Allah swt. Sesungguhnya orang munafik sentiasa berusaha untuk mengambarkan dirinya mulia pada pandangan manusia.

Kesimpulan

Sebagai orang yang beriman itu meyakini akan syurga dan neraka walaupun mereka tidak melihatnya dan perbuatan yang bersungguh-sungguh menjaga perbuatan daripada dosa dan pahala adalah sebagai pembuktian atau penterjemahan iman dan keyakinan mereka akan nikmat syurga dan takut akan azab neraka Allah swt. Tidak cukup dengan hanya berkata aku telah beriman tanpa ada suatu usaha dan keazaman membuktikan iman. Firman Allah swt dari surah al-ankabut ayat 2 " adakah cukup hanya kamu berkata telah beriman sedangkan kamu tidak diuji?". Maka jelas bahawsanya tidak cukup untuk kita berkata telah beriman sahaja cukup dengan hanya solat sahaja, cukup dengan pandangan terhadap islam yang statik dek kerana ilmu kita tidak berkembang sebab malas meringankan kaki untuk meghadiri majlis ilmu yang membentang batas-batas dalam islam.

Memahami sifat munafik dan sifat golongan orang beriman agar kita dapat menilai sejauh mana kedudukan diri kita sebenarnya? Adakah kita munafik atau kita ini orang beriman setelah melaui pertimbangan yang sewajarnya. Fikir-fikirkan..

No comments:

Post a Comment