Sunday, January 17, 2010

Isu kalimah ALLAH





Assalamualaikum Ust.

1. Injil asal ditulis manuskripnya dalam bahasa Greek bukan bahasa ibunda Nabi Isa as yakini Ibrani, maka kalimat Allah tak wujud.

2. Bible hari ini diterjemahkan dalam lebih 2000 bahasa, hanya bahasa Indonesia dan bahasa Arab sahaja pakai kalimat Allah.

Elah adalah Tuhan. Theo dalam bahasa Greek adalah Tuhan..

Kenapa? walhal Allah tidak wujud di dalam manuskrip asal apatah lagi dalam Scofield Reference Bible versi bahasa Inggeris dibuang.

3.Tanyalah secara ikhlas Christian berbangsa cina dan india di semenanjung Malaysia adakah mereka serasi dengan kalimat Allah. ? Jawapannya Tidak.mereka masih anggap itu Tuhan orang melayu.

4. Mereka berpendapat bahawa orang melayu dan arab adalah golongan yang paling susah dikristiankan, maka perlu ada satu pendekatan persamaan ( Contextualization) dari segi bahasa, budaya, pakaian, adat dan perlakuan.

5. Hari di kalangan mereka sendiri tidak setuju penggunaan kalimat Alllah, contoh oleh Dr R Albert Mohler President Southern Baptist Theological Seminary dari negara Netherlands. Beliau berkata " that it is inappropriate for christians to call God Allah based on irreconcilable theological differences associated with the name Allah and core christians beliefs.

6.Rujuklah bible book of John 14:28 My father is Greater than I(Jesus). bolehkah kita menterjemahkan seperti ini Allah is Greater than i.

Makalah hancurlah fahaman tritunggal yang mengatakan Bapa(Allah), Anak(Jesus) dan Ruh Qudus adalah Tuhan yang memiliki Zat, ilmu, Kuasa dan segala-galanya adalah sama.

Agenda mereka yang sebenar ialah bukanlah kalimat Allah sangat tetapi lihat apa kata Father Lawrence Andrew, Editor Herald Tribune 17 march 2009 Malaysiakini.

" We must all realise that this not an Allah issue alone. the Allah issue has become the vehicle to ensure that our federal constitution is not buried and syariah law becomes the law of the country. This is real danger."

Semoga Allah memberi Hidayah kepada kita semua. Bantulah agama Allah, nescaya Allah akan membantu Kamu.

Terimakasih

Kamarudin Abdullah

Presiden IPSI

No comments:

Post a Comment