Friday, April 15, 2011

SEJARAH PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS)


Kejayaan cemerlang PAS dalam pilihan raya umum ke-12 pada 2008 telah meletakkan PAS sebagai sebuah parti pembangkang utama yang dilihat oleh rakyat berupaya mengambil alih pemerintahan negara. Semenjak 1990, PAS telah melangkah maju daripada sebuah parti pembangkang yang dianggap ‘ekstrem’ menjadi sebuah parti pemerintah yang moderat dalam melaksanakan cita-cita Islamnya bermula di Kelantan semenjak 1990, kemudian ke Terengganu pada 1999 hingga 2004, dan kini PAS mendapat kepercayaan rakyat di Kedah, Perak dan Selangor. Di Parlimen juga, PAS telah bangkit dan menguasai 10 peratus daripada kerusi Parlimen atau 25 peratus daripada keseluruhan kerusi pembangkang. Perkembangan ini meletakkan PAS dalam perhatian peminat politik, pengkaji dan juga penyelidik.

Sebenarnya, kemunculan PAS dalam sejarah politik tanah air telah bermula semenjak 23 Ogos 1951 apabila para ulamak yang bersidang di Kuala Lumpur bersetuju menubuhkan sebuah persatuan yang dinamakan Persatuan Ulamak Se-Malaya. Nama persatuan ini kemudiannya diubah menjadi Persatuan Islam Se-Malaya (PAS) pada 24 November 1951, dalam satupersidangan ulamak Malaya di Bagan Tuan Kecil (Butterworth), Seberang Prai. Itulah sekelumit permulaan sejarah PAS yang diasaskan oleh para ulamak yang kemudiannya berkembang menjadi sebuah pertubuhan politico-dakwah yang penting di negara ini. Penglibatan dan sumbangan PAS dala politik negara bermula sebaik sahaja ia ditubuhkan walaupun ramai pengkaji mengatakan PAS hanya menyertai politik menjelang pilihan raya 1955.

Kemunculan PAS ini dikatakan hasil daripada silang pengaruh yang berlaku antara beberapa gerakan Islam yang lebih awal seperti Ikhwanul Muslimun di Mesir, Masyumi di Indonesia dan Jamaat Islami di Pakistan. Ketiga-tiga pengaruh ini telah menyerap masuk ke Tanah Melayu melalui para ulamak yang belajar di Mesir, Mekah, India dan Indonesia. Ksedaran yang awal ialah para ulamak atau umat Islam memerlukan sebuah pertubuhan atau badan yang boleh mewakili mereka dalam semua aspek kehidupan terutama dalam keadaan Tanah Melayu sedang dijajah oleh British ketika itu. Longgokan ksedaran ini kemudiannya menghasilkan Majlis Tertinggi Agama Malaya (MATA) pada 1947 diikuti oleh Hizbul Muslimin pada 1948 kesan daripada usaha gigih Dr Burhanuddin al-Helmy dan Ustaz Abu Bakar al-Baqir. Walau bagaimanapun, gerakan Islam yang berpusat di Gunung Semanggol ini terkubur ekoran penguatkuasaan Ordinan Darurat pada Jun 1948.

Para ulamak mengambil beberapa sikap selepas tragedi darurat ini. Ada yang ’tawakuf’ daripada politik kepartian tetapi menggerakkan kesedaran rakyat melalui institusi pendidikan atau media massa. Dalam fraksi yang lain, para ulamak telah mengambil sikap untuk menyertai parti nasionalis Umno bagi membolehkan isu-isu umat Islam diperkatakan. Beberapa tokoh Hizbul Muslimin seperti Tuan Haji Ahmad Fuad Hassan, seorang lepasan Maahad Il Ihya Assyariff, Gunung Semanggol telah menyertai Umno pada 1950 dan dilantik mengetuai Bahagian Agama dan Pelajaran Umno. Bahagian ini kemudiannya mengaturkan beberapa persidangan untuk membolehkan ulamak menubuhkankan persatuan. Dalam tulisannya, ”Ulamak Malaya Belum Bersatu dan Belum Punya Persatuan”, Haji Ahmad Fuad menyifatkan kedudukan ulamak ketika itu umpama sampah yang tidak dihargai kerana tiada kekuatan. Lebih-lebih lagi ketika itu ulamak telah muak dengan sikap Umno yang mengabaikan isu pemurtadan Natrah, pengajuran judi loteri, fun fair, kaberat dan lain-lain. Dalam satu persidangan ulamak yang dipimpin oleh Sheikh Abdullah Fahim, Mufti Pulau Pinang di Seberang Perai pada 1951, mereka telah mengeluarkan fatwa mengharamkan judi loteri anjuran Umno. Dalam konflik pelbagai yang dihadapi oleh para ulamak dan situasi politik semasa yang masih tidak menuju kepada jalan Allah itu, maka para ulamak membuat pendirian untuk menubuhkan PAS. Haji Ahmad Badawi, seorang ulamak di Seberang Perai telah mengeluarkan satu manifesto yang dinamakan ’Manifesto al-Badawi’ dengan tema ”Ulamak ke Jalan Allah” bagi menyambut persidangan untuk menubuhkan PAS pada 24 November 1951. Mereka memutuskan supaya PAS menjadi sebuah pertubuhan politik Islam yang memperjuangkan kemerdekaan melalui landasan demokrasi ke arah membentuk sebuah negara yang diredhai Alah. Para ulamak menolak bentukbentuk perjuangan yang diasaskan berdasarkan ideologi ciptaan manusia yang dibawa masuk oleh penjajah.

Semenjak itulah, PAS muncul sebagai sebuah pertubuhan politik Islam yang memperjuangkan kemerdekaan negara, kemudian menyertai pilihan raya demi pilihan raya. PAS juga menggunakan pelbagai saluran untuk menyampaikan mesej dakwahnya termasuk membentuk beberapa kerjasama politik dengan orang bukan Islam semenjak 1953. Di bawah kepemimpin Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hassan dan Dr Haji Abbas Alias, PAS bercakap soal kemerdekaan yang boleh ditegakkan hukum Islam. PAS menolak kerakyatan jus soli yang merugikan peribumi dan PAS mendesak supaya Islam dijadikan dasar negara yang merdeka. Apabila Dr Burhanuddin al-Helmy mengambil alih kepemimpinan PAS pada akhir 1956, PAS mula memperincikan sikapnya terhadap kemerdekaan yang hendak dicapai yang dianggap ’masih kosong’ darimatlamat sebenar kerana mengabaikan kebangsaan Melayu dan ketuanan Islam1. Hal ini tergambar daripada hasrat Dr Burhanuddin,

Dalam perjuangan kita (PAS) bagi mencapai kemerdekaan, kita telah dan terus menerus memperjuangkan Melayu itu sebagai kebangsaan bagi negara Tanah Melayu ini dengan bertapak di atas asas ideologi Islam yang maha suci”2.

Penyertaan PAS dalam pilihan raya 1959 telah memberikan kejayaan besar apabila Terengganu dan Kelantan berjaya dikuasai. PAS membentuk kerajaan yang dipimpin oleh Mohd Daud Abdul Samad di Terengganu dan Ustaz Ishak Lotfi Omar di Kelantan sebagai Menteri Besar. PAS memulakan langkah sebagai kerajaan di dua negeri Pantai Timur untuk menterjemahkan ideologi perjuangannya yang berasaskan al-Quran dan Sunnah. Namun begitu, kerajaan PAS di Terengganu telah dijatuhkan pada Oktober 1961 hasil permainan politik kotor Perikatan. Di Kelantan, PAS berjaya bertahan sehingga BN mendaruratkan Kelantan pada akhir 1977. Dalam konteks ini, PAS-lah satu-satunya pembangkang yang diberikan kepercayaan oleh rakyat untuk memerintah kerajaan negeri di negara ini.

Selepas kejatuhan Terengganu pada hujung 1961, PAS mulai menerima tekanan-tekanan politik seperti penyalahgunaan ISA, penahanan Dr Burhanuddin al-Helmy diikuti oleh sekatan politik, keganasan Pemuda Tahan Lasak Umno dan beberapa siri pembunuhan politik. Perjuangan PAS untuk memartabatkan kebangsaan Melayu Raya berasaskan Islam telah dijadikan kambing hitam dalam Konfrantasi Indonesia pada 1963. PAS menolak pembentukan Malaysia kerana mahukan sebuah negara Melayu yang lebih besar meliputi seluruh alam Melayu dibentuk. Dalam masa yang sama Umno mencanangkan isu-isu perkauman yang akhirnya membawa kepada beberapa siri perbalahan kaum di Pulau Pinang, Perak dan Singapura antara 1964 hingga 1969, dan kemuncaknnya tercetus Tragedi 13 Mei 1969 yang mengubah landskap politik negara. Selepas tragedi ini, Datuk Mohd Asri Muda yang memangku jawatan Yang Dipertua Agung PAS semenjak 1965 telah dilantik sebagai Yang Dipertua Agung PAS pada 1971.

PAS memasuki era baru dalam politik negara apabila PAS mula meneroka kerjasama dengan Umno bagi menjamin kestabilan politik negara, mengekalkan ketuanan Melayu dan menyerapkan Islam dalam pemerintahan. PAS menyertai beberapa parti lain telah membentuk Kerajaan Campuran PAS-Perikatan pada 1973, kemudian sama-sama mengasaskan Barisan Nasional (BN) pada 1974. BN mencapai kejayaan besar dalam pilihan raya 1974 dan PAS sendiri telah berjaya menembusi ruang-ruang yang baru sehingga membolehkan Islam di sampaikan ke corong telinga rakyat dengan lebih berkesan. Walau bagaimanapun, keterbukaan PAS dalam membentuk kestabilan politik negara telah disalahgunakan oleh musuh-musuh politiknya dengan melaga-lagakan pimpinan PAS sehingga terjadi krisis politik Kelantan pada 1977. Akibatnya, PAS telah menolak Akta Darurat (Kelantan) 1977 yang menyebabkan PAS bukan sahaja disingkirkan dari BN, tetapi turut kehilangan Kelantan.

Setelah melalui tempoh yang mencabar antara 1978 hingga 1982 di mana PAS terpaksa berhadapan dengan perpecahan, kehilangan kuasa pemerintahan, tekanan ISA dan krisis kepemimpinan, akhirnya PAS telah mengasaskan kepemimpinan ulamak pada Oktober 1982. Tuan Haji Yusof Rawa telah diangkat untuk memimpin PAS bagi menggantikan Datuk Mohd Asri yang meletakkan jawatan. Permulaan era kepemimpinan ulamak memperlihatkan PAS kembali kepada asas perjuangannya untuk mendaulatkan Islam dan memberikan penekanan terhadap kwajipan tersebut. Gerakan dakwah PAS berkembang dengan lebih tersusun melalui pendekatan haraki dan dalam masa yang sama PAS terus membina jambatan dakwah dengan non-Muslim sehingga terbentuk Majlis Perundingan Cina (CCC). Di sudut yang lain, pendekatan PAS telah disambut oleh kerajaan dengan melaksanakan juzuk tertentu daripada Islam seperti Dasar Penerapan Nilai-nilai Islam, Dasar Bersih, Cekap dan Amanah serta penubuhan Bank Islam, Universiti Islam Antarabangsa dan lain-lain.

Paling mencabar pada era kepemimpinan ulamak ialah beberapa siri penyalahgunaan ISA yang berlaku pada 1984, 1987 dan 1989, ketimbang dengan desakan PAS untuk diadakan Debat Terbuka PAS-Umno pada 1984. Dalam kemelut ini, tercetus pula tragedi Memali pada November 1985 yang mengorbankan 14 orang ahli PAS. Tetapi, pada 1987, Umno pula menghadapi krisis kepemimpinan sehingga parti tersebut diharamkan. Yang Dipertua Agung PAS, Ustaz Fadzil Mohd Noor memanfaatkan kesempatan ini dengan mewujudkan kerjasama politik dengan serpihan Umno, Semangat 46 yang membolehkan PAS berkuasa semula di Kelantan. Ketua Dewan Ulamak PAS (kemudian Mursyidul Am PAS), Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat diberikan kepercayaan untuk memimpin kerajaan Kelantan semenjak 1990. Dengan dasar ’Membangun Bersama Islam’, PAS berjaya melaksanakan tanggungjawabnya untuk menegakkan hukum Allah yang berada dalam bidang kuasana.

Pada 1996, PAS mula berkrisis dengan Parti Melayu Semangat 46 (PMS46) yang menyebabkan Angkatan Perpaduan Ummah (APU) yang dibentuk pada 1989 berpecah. Dua tahun kemudian, Umno sekali lagi menghadapi perpecahan ekoran pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menyebabkan wujudnya gerakan Reformasi. PAS telah memimpin Majlis Gerakan Keadilan Rakyat Malaysia (GERAK) bagi menuntut keadilan kepada rakyat, kemudian menubuhkan Barisan Alternatif (BA) pada 1999. Melalui BA, PAS berjaya merampas semula Terengganu. Timbalan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang diamanahkan untuk mengetuai kerajaan Terengganu sehingga 2004. Selepas pencapaian lemah PAS pada 2004 kerana momentum Perdana Menteri baru, PAS bangkit semula pada 2008 dengan mengetuai tiga kerajaan negeri dan turut serta dalam kerajaan di Selangor. Kini, PAS dilihat sebagai pencabar utama Umno dalam menguasai politik orang Melayu Islam.

Sepanjang tempoh 1951-2008 ini, PAS telah dipimpin oleh tujuh orang Yang Dipertua Agung/Presiden iaitu Tuan Guru Haji Ahmad Fuad Hassan (1951-1953), Dr Haji Abbas Alias (1953-1956), Profesor Dr Burhanuddin al-Helmy (1956-1969), Datuk Mohd Asri Muda (1969-1982), Tuan Haji Yusof Rawa (1982-1988), Dato’ Fadzil Mohd Noor (1988-2002) dan Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang (2002 hingga sekarang). Para pengkaji yang menganalisis perkembangan PAS ini mengatakan PAS telah mengalami empat jenis kepemimpinan iaitu kepemimpinan ulamak tradisi (1951-1956), kepemimpinan nasionalis kiri (1956-1969), kepemimpinan nasionalis kanan (1969-1982) dan kepemimpinan ulamak haraki (1982-sekarang)3. Dalam pada itu juga, mereka mengatakan PAS telah melalui empat tahap perkembangan iaitu tahap kemunculan (1951-1959), tahap kebangkitan (1959-1973), tahap kemuncak (1973-1977), tahap kejatuhan (1977-1990) dan tahap kebangkitan semula (1990-sekarang)4. Dari sudut pembinaan ideologi perjuangan PAS, dikatakan berlaku tiga fasa iaitu fasa penubuhan dan pembentukan ideologi (1951-1958), fasa pencernaan ideologi (1958-1982) dan fasa pengukuhan idelogi (1982-1995)5.

1 Burhanuddin al-Helmy (1957), Panduan Jiwa Pergerakan, dlm. Suara Islam, Thn. 2, Bil. 1, Disember.


2 Burhanuddin al-Helmy (1960), Sambutan Kemerdekaan Kali Ketiga, Utusan Melayu, 31 Ogos.


3 Mohd Fadli Ghani (2003), Dewan Pemuda PAS: Suatu Kajian Terhadap Tahap-tahap Perkembangan OrganisasiDalam Era Bertindak, 1975-2003, Tesis Sarjana Sastera, Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi UKM, h. 27.


4 Wan Abdul Rahman Latif (1992), Parti-parti Politik di Malaysia: Asas Perjuangan dan Penerimaan Masyarakat,dlm. Dunia Islam, Feb., h. 35.


5 Zambry Abd Kadir (1995), Religion and Politics: The Search for Political Legitimacy of The Pan-Islamic Party ofMalaysia, Tesis PhD, Temple University, h. 25-28.


Friday, April 8, 2011

Kepentingan Agenda Islam Dalam Memperkasakan Ummat Melayu..

Dalam kehanggatan era maklumat abad-21 dan didihnya suhu politik tanah air. Akhirnya sejarah tidak boleh menafikan peranan islamisasi yang meyumbang kepada nilai kepimpinan yang ingin dipilih oleh golongan muda dan profesional. Ini dibuktikan dengan rencana yang dikeluarkan oleh Prof. Dr Sidek Baba

Pentingnya agenda memperkasa umat Melayu

KONSEP umat Melayu dalam maksud umat teras dalam politik dan pemerintahan di Malaysia mempunyai asas sejarah dan budaya yang kuat.


Meskipun zaman berubah dan banyak faktor teras terjejas sama, memperkasa umat Melayu dalam pemahaman dan penghayatan agama, penguasaan ekonomi yang seimbang, pembangunan modal insan cemerlang dan berkualiti, menampilkan kualiti kepimpinan dan kepengikutan yang terpancar daya keadilan dan amanah yang tinggi menjadi suatu tuntutan yang tidak dapat dielakkan.


Tidak salah kita mengambil manfaat berbanding dari sumber ilmu, budaya dan tamadun orang lain tetapi maksud umat Melayu merujuk kepada tamadun Islam yang harus mampu membangunkan jiwa reflektif di kalangan penganutnya. Umat Melayu sama ada kepimpinan mahupun pengikutnya harus bersedia memperkasa diri dengan penghayatan Islam.


Atas sifat suatu bangsa semata-mata ia tidak memiliki keteguhan sifat nilai yang mampu mencernakan amanah, keadilan, kejujuran dan keikhlasan. Bersifat sebagai suatu bangsa semata-mata tidak memandu untuk memberikan pedoman terbangunnya sebuah umat dalam erti kata yang luas.


Apabila konsep umat dalam hubungan ummatan wasata dan khaira ummah, ia memberikan landasan kepada bangsa Melayu untuk menjadi umat terbaik. Tidak salah Islam dimanifestasikan dalam sistem pembangunan di Malaysia kerana risalah yang dibawanya adalah untuk kesejahteraan umat manusia.


Mungkin ada kritik menyatakan memperkasakan Islam ke dalam sistem di Malaysia boleh meminggirkan orang lain dan menyebabkan asas perkauman bertambah segar. Kritik ini tidak melihat pemajuan ‘hub halal,” pemajuan sistem bank dan kewangan Islam di Malaysia tidak meminggirkan kegiatan perdagangan yang umumnya dimiliki oleh orang bukan Islam tetapi mengamalkan sistem berlandaskan syariah.


Yang diperlukan ialah konsep ummatik itu berjalan seperti yang dituntut oleh Islam. Islam tidak saja menghasilkan suatu sistem kepercayaan yang teguh dan utuh tetapi ia juga adalah ‘cara hidup’ yang memberikan asas kepada terbangunnya sistem. Asas inilah sewajarnya menjadi teras supaya ia terpedoman dengan nilai-nilai baik tidak saja untuk umat Melayu tetapi juga orang bukan Melayu.


Sebarang perbincangan di kalangan orang Melayu tentang keunggulan umat teras ia perlu dikaitkan dengan Islam sebagai agama pendukung tamadun. Kalau tidak, sifat sesuatu bangsa itu akan menjadi kosong dan hampa kerana kandungan ilmu dan rohaniahnya kontang. Hanya bangsa yang mempunyai upaya litaarrafu atau kekenalan yang tinggi saja mampu melahirkan kecemerlangan pada jiwa dan jati diri bangsanya.


Oleh itu baik kongres mahupun simposium yang menjuruskan perbincangan mengenai kepentingan umat Melayu sebagai teras harus jelas dengan sifat nilai yang ingin dikembangkan. Sekiranya sifat nilai bangsa terpancar secara kaumiyyah ia tidak banyak membantu bagi meletakkan kedudukan bangsa yang penuh dengan cabaran persaingan. Asas ini sangat penting difahami kerana landskap politik, ekonomi, persepsi generasi muda, sains dan teknologi, perkembangan kebudayaan sedang menghadapi perubahan yang amat drastik.


Apalagi faktor bangsa yang didekati dengan faham sekular dan liberal, bangsa Melayu tidak lebih sebagai penciplak dan pengguna setia terhadap tamadun kebendaan Barat dan ia tidak juga memperkasa umat Melayu secara jangka panjang. Ia tidak bermakna umat Melayu harus menentang Barat kerana ia Barat. Di Barat banyak faedah berbanding yang boleh diambil dan dikembangkan di Malaysia khususnya dalam bidang sains dan teknologi. Cuma sebagai umat Melayu yang ada maruah, tentunya kita amat waspada dengan faktor globalisasi yang menjadi agenda Barat yang ingin menukarkan cara dan gaya kehidupan orang Islam menjadi seperti mereka.


Hari ini kemelut yang ditanggung oleh umat Melayu ialah hilangnya rasa percaya terhadap sistem kepimpinan yang menyebabkan orang Melayu mencari alternatif.


Kebangkitan generasi cerdik pandai Melayu yang lahir sekitar 1980-an dan 1990-an dalam bidang dakwah dan Islam sedang menempatkan diri dalam pemerintahan mahupun bidang profesional.


Sekiranya dasar-dasar negara yang berjalan yang didukung oleh kepimpinan Melayu tidak peka tentang keperluan mengukuhkan kualiti ilmu dan penghayatan yang Islami, ia boleh menyebabkan jurang pemikiran antara kelompok ini dengan kelompok penggubal dan pelaksana dasar menghadapi konflik.


Konflik ini akan memberi kesan kepada ketirisan wibawa umat Melayu sebagai umat teras. Perlu diwujudkan suatu sinergi bagaimana potensi ilmuwan dan profesional umpamanya diberi ruang yang luas dalam pewujudan sistem yang berasaskan orientasi Islami supaya tenaga yang ada dapat menyumbang ke arah pengukuhan dan pemajuan masyarakat Malaysia yang majmuk.


Memperkasa umat Melayu sebagai umat teras menuntut kebijaksanaan yang tinggi. Dalam bidang ilmu dan pendidikan harus berlangsung suatu tajdid. Tajdid ilmu dan pendidikan harus mampu melepaskan diri ilmuwan Islam daripada belenggu kebekuan dan bersikap simplistik terhadap perubahan. Tradisi unggul pada masa lalu harus dijadikan mata rantai untuk memimpin perubahan supaya ia senafas dengan zaman dan cabaran lingkungan.


Memperkasa umat Melayu harus bermula dengan perubahan mentaliti dan sikap. Sikap zaman yang dinamik berubah tidak harus meletakkan umat Melayu berada dalam kerangka pemikiran lama kerana sifat perubahan yang terbuka dan tanpa batasan memerlukan mentaliti baru yang lebih proaktif supaya tidak berlaku proses peminggiran dalam upaya intelektual umat hingga menyebabkan kehadiran umat Melayu dan kelangsungan perubahan berlaku dalam keadaan tidak relevan.


Oleh itu memperkasa umat Melayu memerlukan pengenalpastian tiga perkara. Pertama kenal pasti elemen-elemen menyumbang dalam diri umat Melayu sendiri. Kedua, integrasikan dengan elemen-elemen ketamadunan dalam pembangunan umat. Ketiga wujudkan sinergi antara faedah berbanding dalam tamadun lain supaya ia mampu menghasilkan binaan pemikiran berasaskan acuan kita sendiri.


PROF. DATUK DR. SIDEK BABA Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

Saturday, April 2, 2011

Tarbiah Ibadah al-Ikhwan al-Muslimin

Assalamualaikum. w.b.t

Tujuan penulisan pada kali ini adalah untuk memaksa diri terus bersemangat memerah keringat dan otak untuk membaca buku sebanyak yang mungkin. Tabiat ini penting bagi memastikan kita adalah insan yang sentiasa bermaklumat dan mempercepatkan kita untuk membuat sesuatu keputusan pada masa akan datang atau bila masa diperlukan..



Membaca kisah gerakkan yang paling tersusun di mesir iaitu al-Ikhwan al-Muslimin yang dinukilkan oleh tokoh ulama terkenal abad 21 Prof. Dr Yusuf al-Qadrawi dalam menyentuh unsure-unsur dasar ibadah yang ditekankan dalam tarbiah Ikhwan adalah :-


1. Berpegang teguh dengan sunnah dan menjauhi bid’ah kerana semua bentuk bid’ah adalah sesat. Berkaitan dengan hal ini, seorang akh terhormat Sayyid Sabiq menulis karyanya yang cukup terkenal iaitu Fiqh Sunnah yang disambut baik oleh As-Sayyid Hassan al-Banna sehinnga beliau berkenaan member penghantar dan memujinya . Sebelum dicetak luas , beberapa bahagian dari buku tersebut diterbitkan dalam majalah mingguan al-ikhwan . Kitab Fiqh Sunnah disusun berdasarkan dalil-dalil Syarie dan dapat dianggap sebagai mewakili orientasi fikah al-ikhwan al-muslimin.

2. Menjaga perkara-perkara yang fardu . Hal ini kerana Allah tidak menerima amalan sunnah sebelum memenuhi amalan fardu. Dalam sebuah hadis qudsi yang diriwayatkan oleh Bukhari :- “ Seorang hamba-Ku tidak melakukan qurbah (pendekatan) kepada-Ku dengan sesuatu yang lebih aku sukai dari melakukan apa yang telah Kuwajibkan kepadanya “ Kerana itu, tidak boleh sama sekali meremehkan dan menganggap ringan meninggalkan sesuatu kewajipan(fardu).

3. Menganjurkan solat jemaah. Hukum solat jemaah berkisar antara fardu ain dan fardu kifayah atau sunnah mu’akkadah sesuai dengan perbezaan pendapat antara beberapa mazhab . Untuk itu, ketika sebahagian anggota mereka segera menjadikan bahagian-bahagian penjara yang terpisah itu sebagai masjid untuk melakukan solat jemaah dan solat Jumaat . Saya(Prof Dr Qadrawi) masih teringat dengan suara Syeikh Muhammad al-Ghazali yang mengimami kami dalam setiap solat pada waktu itu. Ia selalu berdoa Qunut di setiap rakaat terakhir dengan mengucapkan : “ Ya allah bukakanlah belenggu tahanan kami dengan kekuatanMu , himpunkanlah perpecahan kami dengan perhatian-Mu. Ya Allah, tutupkanlah aurat dan aib kami, berilah ketenangan atas rasa takut kami….”


4. Menganjurkan pelaksanaan sunnah. Dalam kelanjutan hadis qudsi di atas dinyatakan:
“ Dan hamba-Ku terus melakukan qurbah (pendekatan) kepadaku dengan mengerjakan amalan-amalan sunnah sehingga Aku menyukainya…”
Betapa banyak yang tumbuh di bawah naungan tarbiah Ikhwan yang tekun menjalankan puasa dan solat malam.

“Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya , sedang mereka berdoa kepada Tuhannya dengan rasa takut dan penuh harap”(As-Sajadah)

Berkaitan dengan hal ini, Hassan al-Banna sebagai mursyid, menyusun sebuah risalah “Munajat”. Di dalamnya ia menerangkan keutamaan solat tahajjud dan solat malam, kedudukan doa dan istighfar dengan menyertakan beberapa ayat al-Quran, hadis dan atsar yang menjelaskannya. Al-Banna rahimullah selalu menekankan nikmatnya beribadah di tengah malam, melakukan solat malam ketika manusia sedang terlelap tidur. Bangn malam dalam ketaatan ketika banyak manusia juga bangun malam namun tenggelam dalam kelalaian menangis dalam tangisan orang-orang soleh di saat banyak manusia tertawa. Seringkali al-Banna melantunkan untaian puisi seorang penyair mengungkapkan menujat kepada Tuhannya:

“Mata yang terjaga di malam hari bukan untuk-Mu adalah kebatilan tangisan mata bukan kerana kehilangan –Mu adalah sia-sia.” Ungkapan ini sangat berpengaruh terhadap akal fikiran dan hati anggota Ikhwan, sehingga muncullah satu generasi rabbani yang sanggup bangun malam kerana Allah dan menahan dahaga pada siang hari kerana Allah. Musim dingin tidak menghalangi untuk tetap melakukan solat malam , tidak pula musim panas menghalangi mereka untuk tetap berpuasa, kerana ia menemukan keghairahan dalam ibadah, merasakan kenikmatan dalam ketaatan dan mengecap kebahagiaan dalam menjalankan solat di hadapan-Nya. Keadaannya seperti yang dinyatakan oleh seorang soleh pada masa dahulu. Jika raja mengetuainya nescaya mereka memerangi kita dengan tenteranya untuk mendapatkannya(Yusuf al-Qadrawi 1983).